23 juli st Lucia - Reisverslag uit Buffelskloof, Zuid-Afrika van aahwb - WaarBenJij.nu 23 juli st Lucia - Reisverslag uit Buffelskloof, Zuid-Afrika van aahwb - WaarBenJij.nu

23 juli st Lucia

Blijf op de hoogte en volg aahwb

27 Juli 2016 | Zuid-Afrika, Buffelskloof

Zaterdag 23 juli ST Lucia
Op advies van de eigenaren van de lodge boeken we een rondleiding door een zulu village. We slaan de commerciële zulu attracties over en worden opgehaald door een bewoner van het dorp die samen met zijn vrouw een kleine organisatie heeft opgezet om mensen te laten kennis maken met hun cultuur. Bijzondere ervaring. We worden meegenomen het dorp in en krijgen veel te horen over de gewoonten en belevingen van de bewoners. We mogen binnen in hun huis kijken, hij toont trots alle kamers, de trouwfoto's en we leren dat hij 11 koeien heeft moeten betalen om zijn vrouw te trouwen. Zij moest echter het meubilair voor hun huis meenemen, dat zijn de regels. En naar omstandigheden zag dat er goed uit, wel armoedig, weinig spullen, schoon.
De overheid zorgt tegenwoordig dat zoveel mogelijk mensen onderdak hebben en stelt gratis woningen beschikbaar aan hen die dat niet kunnen betalen. Dat zijn er veel. In deze omgeving is er een werkloosheid van 80% onder deze zulu bevolking. Dat is niet mis.
Het echtpaar waar wij mee optrekken heeft zich voorgenomen aan de armoede te ontkomen en heeft zich een slag in de rondte gewerkt om te een eigen bedrijfje op poten te zetten.
Ze nemen ons mee naar een aantal plekken, we kijken binnen bij de medicijnman, een familie die bedacht heeft place-mats te maken van rieten stokjes met daaromheen chipszakken en we mogen een kijkje nemen in de kerk, die niet echt kerk heet, maar waar zij hun 'spirits' eren. En zo zitten we ineens in een klein gebouwtje op de grond tussen misschien 100 man, vrouw, kinderen. Anne in zijn eentje aan de ene kant tussen de mannen, ik met onze gids bij de vrouwen aan de andere kant, best den belevenis. Op zaterdagen zitten ze zo van 9-15 uur bij elkaar. Beetje pech hadden we dat de voorgangers ff met lunchpauze waren en wij niet veel langer konden blijven. Het mooiste hebben we wellicht wel gemist, het zingen en dansen. Normaal doen ze dit trouwens buiten in de openlucht, maar t regent (een beetje maar) en dus zitten ze binnen. Alles bij elkaar hebben we echt een kijkje kunnen nemen in het zulu dorp en een AA tap mensen kunnen spreken. Heel erg bijzonder.
Handig ook in dit land ook dat je met bijna iedereen Engels kunt praten. Zo hebben we met veel mensen gesprekken kunnen voeren en leuke contacten kunnen maken. Geeft echt meerwaarde aan een bezoek aan een land.
HWB zijn deze ochtend thuis gebleven en na afloop halen we ze op voor de lunch,,, en tot onze verbazing zien we de bij het restaurantje de twee broers lopen waar we eerder in Soweto kennis mee hebben gemaakt toen we de fietstocht daar hebben gemaakt. Ze schuiven gezellig aan en we wisselen reis ervaringen uit.

Rond drie uur stappen we op een boot en gaan een uur rivieropwaarts en spotten heul veel groet en kleine nijlpaarden en tig krokodillen.
Ook weer een uur terug en we rijden voor de zon ondergaat nog even naar het noorden van de stad naar een mooi uitzichtpunt waar de zee overgaat in t zoet water..
Net beetje aan de late kant en als we in t bijna donker teruglopen, begint het wat te regenen.
Ook deze avond geen nijlpaarden in de stad.. We hebben foto's gezien, het komen echt voor, maar waarschijnlijklijk in de nacht.. En wij gaan weer lekker vroeg naar bed... (Maar slapen wat later hè... Er is WiFi)