18 juli, van Swaziland naar Mozambique - Reisverslag uit Ilha de Moçambique, Mozambique van aahwb - WaarBenJij.nu 18 juli, van Swaziland naar Mozambique - Reisverslag uit Ilha de Moçambique, Mozambique van aahwb - WaarBenJij.nu

18 juli, van Swaziland naar Mozambique

Blijf op de hoogte en volg aahwb

22 Juli 2016 | Mozambique, Ilha de Moçambique

Maandag 18 juli :
Weer een reisdag ... Vandaag gaan we op weg naar Mozambique ... Maar eerst gaat de wekker vroeg om voor we weg gaan nog een uurtje de omgeving te verkennen te paard. Onder begeleiding verlaten we het terrein en te leuk om doordat we te paard zitten alle dieren hier niet bang zijn en we heel dichtbij kunnen komen. Ook de zebra s die normaal wegrennen laten ons tot een paar meter toe.
Erg leuke rit!
Als we terugkomen gaan we snel inpakken want we hebben een lange reis voor de boeg. T is een lange reis maar wel langs mooie vergezichten vooral in Swaziland nog. Het wordt ook wel het Zwitserland van Afrika genoemd. Niet zozeer om de bebouwing, want die is zeer Afrikaans, maar wel de bergen en de uitzien. T is er echt prachtig. We passeren talloze dorpjes, markjes met groente, fruit, langs de weg veel verkoop van hout , een meer, we rijden over een dam en komen zo aan bij de gens van Swaziland. Weer de nodige stempels, papieren en we naderen de grens van zuid Afrika weer. Ook hier weer papieren en stempels. De beambte wilde zelfs de geboorteakte van Wytse en bouke zien, terwijl in Johannesburg daar geen enkele belangstelling voor was. Maar goed weer terug in ZA en in inmiddels hadden we gehoord dat grens met Mozambique maar tot 5 uur open was... Een half uur voor onze geplande aankomst. Dus doorrijden , wel nog een turbo gemaakt bij de. KFC . Maar onzé bestelling ging op z'n Afrikaans laaaaangzaam. Ook hier weer langs leuke dorpjes, ook snelweg, marktjes en heeeel veel scholieren. Iedereen loopt hier langs de weg, scholieren, kippen, Koeien, varkens.. Levensgevaarlijk. Maar Anne doet t top.. Af en toe helpen we hem even herinneren dat ie links en in het midden van de weg moet blijven.
Eindelijk , kwart over vier aangekomen bij de grens van Mozambique. Eerst ' uitvhevekn' bij ZA en een visum voor Mozambique ... Onze gastvrouw van de lodge stond al op ons te wachten.. De huurauto mag niet mee in dit land. Later begrepen we wel waarom.
Maar wat bleek, we moesten cash veel meer betalen dan wij bij ons hadden. Zelf hadden we voor 2 personen cash, maar gelukkig redde mandy , onze lodge dame ons uit de brand met de rest. Deze verrassing was even niet helemaal duidelijk in onze reisgids. En van een visa kaart hadden ze blijkbaar nog niet eerder gehoord. I. Ieder geval, ze wilden m niet gebruiken.
Gelukkig de grens door en met mandy in de auto op weg naar de lodge... Wat
Blijkt, dit deel zuidelijk Mozambique heeft geen verharde wegen. En dicht blijde kust houdt in, zandpaden en nog meer Zandpaden en dan ook nog echt dat het lijkt alsof je in de duinen rijdt. Hobbel de bobbel naar de ecologie. We passeren de locals en de tijd heeft hier wel stilgestaan,.
Nog we, dag iedereen naar je kijkt als er een auto met blanken langs komt rijden. We zwaaien vrolijk terug.
We hebben hier twee zeer eenvoudige hutjes van riet en liggen onder de klamboe.
We zijn het terrein vandaag niet afgeweest, eten hier en vallen zo rond half tien al in bed.
Morgen de boel verder verkennen. We zitten 5 min van het strand en gaan zwemmen met dolfijnen . Spannend.
Oh ja... Er is hier alweer niet echt WiFi ..