zondag 10 juli Soweto - Reisverslag uit Soweto, Zuid-Afrika van aahwb - WaarBenJij.nu zondag 10 juli Soweto - Reisverslag uit Soweto, Zuid-Afrika van aahwb - WaarBenJij.nu

zondag 10 juli Soweto

Blijf op de hoogte en volg aahwb

15 Juli 2016 | Zuid-Afrika, Soweto

Zondag 10 juli: vroeg opgestaan voor t ontbijt en op weg met de minibus naar Soweto. De TomTom met de Zuid Afrikaanse kaart die we in Nederland hebben gehuurd, herkent wel de straat waar we ons moeten melden, maar houdt op bij nummer 87 terwijl wij zoeken naar nummer 10.000 en nog wat. Daar zit een verschilletje. Dat gaan we niet op eigen houtje vinden want de bewegwijzering is nihil, maar met een paar aanwijzingen komen we op tijd aan.
Een aantal backpackers heeft samen met bewoners van soweto deze business opgezet. lebo backpackers. En zo stappen we onder leiding van Jazz (zijn Europese naam want zijn Afrikaanse naam gaan wij niet kunnen onthouden) op de fiets door Soweto touren. Een geweldig boeiende rit langs verschillende wijken. Onderweg veel stops en veel verhalen. Veel vrolijke mensen op straat en omdat het zondag is veel mensen op hun zondags best. En hier zijn ze de fietsers van deze organisatie wel gewend , maar toch kijken ze allemaal even om en we delen den paar hi-5 's uit als we langs fietsen. Jazz laat ons onderweg local food proeven. Als eerste stoppen we voor 'fatcake'. Eigenlijk een soort bloedhete vette oliebol, maar met een plakje leverworst erin. Best lekker.
Bij de volgende stop kregen we totaal iets anders, dit deed ons het meest denken aan stoofvlees, maar dan met z'n allen uit 1 schaal en met je handen uiteraard.
Halverwege de tour fietsen we langs de enige straat ter wereld waar 2 Nobelprijs winnaars hebben gewoond. Het voormalige huis van Mandela en bisschop Tutu. Het huis van Mandela is uiteraard een museum en voor een paar rand mag je er even naar binnen. Een piepklein huisje met een enorme wereld geschiedenis. Na de vrijlating heeft Mandela er maar 11 dagen gewoond en heeft het huisje weer moeten verlaten omdat hij daar werd beschoten. Hij is toen een straat verderop gaan wonen met Winnie in een huis dat hem door o,a. door Fidel Castro is aangeboden. Winnie woont een heden ter dage nog steeds en laat zich in het dorp ook nog wel eens zien werd ons verteld. Omcirkelt door een aantal bodyguards, dat dan weer wel. Bisschop Tutu woont vooral in Kaapstad, laat zich zelden hier nog zien.
Vlakbij het huis van Mandela lassen we een pauze in en drinken in een local bar een drankje en kletsen wat met o.a. de eigenaresse van deze bar. Voor de democratie was westerse alcohol verboden voor de zwarte bevolking, maar vandaag de dag is het volop verkrijgbaar.
Voor we vertrokken hadden we vandaag veel golfplaten huizen verwacht, maar wat we vooral zien zijn stenen huizen. De een wat meer mooier en netjes dan de ander. Na de democratie is er keihard gewerkt om de armetierige behuizing te vervangen en dat is op grote schaal goed gelukt. Er zijn nog steeds wijken met de voor ons bekende golfplaten krotten, maar deze worden vandaag de dag bewoont door de allerarmsten en de bewoners die zijn overgekomen uit de omringende landen. Voor hen geen officiële woonvergunning en dus gedoemd tot de meest primitieve huisvesting zonder stromend water en dus geen goede sanitaire voorzieningen.
Los van alle vrolijkheid , de vele blije gezichten is en veel muziek, maar helaas ook veel werkloosheid met daarbij komende drank problemen.

Hidde heeft ergens opgezocht dat er in Soweto zelfs 11 miljonairs wonen. Het is ook goed te zien aan de huizen wie er wat meer heeft te bestreden en wie minder.
We sluiten de tocht af waar we zijn opgestapt en in de tussentijd is op het vuur in gietijzeren potten op het houtvuur een heerlijke lunch voorbereid. Diverse soorten gekruid vlees. Heerlijk.
Vandaag ook live muziek en we genieten van het moment.

We rijden terug naar ons guesthouse en besluiten verder niet al teveel plannen meer te maken. Vanavond immers de EK finale en in het restaurant mogen we die kijken. Vooraf halen we nog wat af bij KFC.... Ook een culturele ervaring. T meisje had duidelijk geen zin om ons kleine blanke groepje te bedienen en dit leidde tot wat misverstanden in de bestelling .. Anne wilde de discussie wel aangaan, maar mij (Anja) leek dit tamelijk zinloos. Ondanks dat ik me redelijk veilig voel hier, dit is nou net wel de omgeving waar je rekening kan houden met een vriendje die even zijn gelijk komt halen als zijn vriendinnetje onheus wordt bejegend.
Maar niks aan de hand verder, maar lekker was het ook niet....