van Trinidad naar Varadero - Reisverslag uit Varadero, Cuba van aahwb - WaarBenJij.nu van Trinidad naar Varadero - Reisverslag uit Varadero, Cuba van aahwb - WaarBenJij.nu

van Trinidad naar Varadero

Blijf op de hoogte en volg aahwb

23 Augustus 2017 | Cuba, Varadero

Zaterdag 19/Zondag 20/maandag 21/dinsdag 22

Reisdag van Trinidad naar Varadero.. we hebben besloten om een kleine tussenstop te maken in santa Clara. Stad waar de beroemde/beruchte Che chavara een laatste beslissende slag sloeg mbt de revolutie . Zo weinig persoons verheerlijking rondom Fidel Casto , Che Chevara is overal , ook wereldwijd? Dat weten we . Fidel wilde niks rondom zijn persoon, geen standbeelden, pleinen of straten naar hem vernoemd .
Op het plein van de revolutie staat een giga standbeeld van Che , hier zijn ook zijn stoffelijke restanten in een mausoleum en vinden we een museum. De weg hier naar toe was iets langer dan we hadden gehoopt. Mede omdat we over bergweggetjes reden en de asfalt weg soms overging in een grindpad . Prachtige uitzichten onderweg ! Vanwege de tijd en het feit dat we fototoestel niet mee mogen en in een depot moeten gaan achterlaten , besluiten we het museum te laten voor wat het is.
We rijden Varadero in en moeten nog 10km naar het resort.. een politie agent langs de kant van de weg maakt een gebaar, vrij onduidelijk .Anne rijdt door en we kijken nog even of we achtervolgd worden, dat niet, maar 2 km verderop wuiven de volgende politie vrienden ons van de weg. Nee we spreken geen Spaans, maar begrijpen voldoende dat het stop signaal genegeerd was en dat ze daar niet blij van worden. Rijbewijs en bewijs van huurauto afgegeven .. ze kijken streng de auto in, familie ? Ja ! Na 5 min (voelde als een uur) : No ticket ! Pfffff. Zal toch ff wat zijn om in de laatste 10 km nog even een bekeuring te scoren.
We verblijven nu een paar dagen tot vertrek in Royalton Hicacos, Varadero. Gaat wel lukken hier . We krijgen een butler toegewezen die ons de weg wijst en we altijd kunnen bellen als er wat is.
A en A brengen de huurauto weg, kan gelukkig in het naastgelegen hotel. Net te ver om terug te lopen, dus we nemen nog 1x een mooie oude taxi terug. Oh ja , ook nog aftanken,dat kan ook
Een tijdrovend klusje zijn als alle bureaucratische handelingen worden uitgevoerd ... eerst je paspoort en verblijfplaats, dan betalen, dan tanken voor het afgesproken bedrag.
Goed , terug op het resort, direct aan zee, zo eentje als on de boekjes : aquablauw met bamboe parasolletjes, daybeds en bediening op het strand. Klein restaurant op het strand. Verder een paar zwembaden, cocktail bars, buffetten en gelukkig ook a la carte restaurants( en daar maakt de butler dan de reserveringen voor).
Het echte Cuba is wel in 1 klap ver weg. We vermaken ons hier best en de jongens zijn superblij! Ik vind de combi perfect, maar deze plek heeft weinig te maken met wat we hiervoor hebben gedaan, soort twee soorten vakanties ineen. H en W kunnen in de dagen dat we hier zijn hun open water duikbrevet halen en zijn helemaal in hun nopjes. B is er nog niet aan toe . Misschien later een keer . Maandag zijn we met de boot meegegaan, jongens duiken , wij snorkelen.
Nu is het dinsdag, vandaag lekker luie stranddag gehad. Heerlijk kreeft gegeten in het visrestaurant. Morgen maken H en W nog twee duiken , theorie en dan donderdag richting luchthaven Havana en
Vrijdag landen we in de ochtend op dusseldorf. Hidde gaat richting amsterdam en zal daarom met wat eerder thuis zijn.

• 23 Augustus 2017 - 20:03

Carla:

Geniet er nog maar even van. Snap dat het twee werelden zijn, maar jullie komen nu wel uitgerust terug. Boys naar hun zin, jullie rust.Tot vrijdag. Goede vlucht allemaal.

• 24 Augustus 2017 - 11:12

Otto: