Maria la gorda - Reisverslag uit María la Gorda, Cuba van aahwb - WaarBenJij.nu Maria la gorda - Reisverslag uit María la Gorda, Cuba van aahwb - WaarBenJij.nu

Maria la gorda

Blijf op de hoogte en volg aahwb

12 Augustus 2017 | Cuba, María la Gorda

Donderdag 10 en vrijdag 11
Wytse is weer okay en wil zijn proefduik maken. Hij heeft ooit (acht jaar geleden) in Kroatie al een x gedaan, maar te lang geleden om dat nu mee te laten tellen) . Bouke blijft twijfelen maar gaat uiteindelijk toch mee. Uitleg van lik me vestje en voordat ze t door hebben liggen ze in en onder water. Na drie kwartier is t klaar. Voor Wytse smaakt het naar meer, Bouke vond het leuk genoeg , maar is er minder relaxt onder. Dankzij de GoPro hebben we er ook beelden van. Ik vind t stoer... ik durf t niet. En anne heeft wat last van zn oren en hoeft ook niet zo nodig.
Rest vd dag strand ,beetje afkoelen in de kamer. Was wegbrengen .. oh ja nog steeds geen wifi kaarten te koop.
Anne heeft nu ff een off day en doet rustig aan.
Vandaag hebben ze bij de bar wel sandwiches! Klinkt simpel , maar elke dag moet j maar afwachten wat er wel of niet is. En ze waren heerlijk!
Anne knapt in de loop van de dag weer op maar is ernstig te grazen genomen door de
zandvlooien.

Vrijdag 10; reisdag naar Las Terraszas.
Gelukkig nog net voldoende benzine om de dichtstbijzijnde pomp te halen... die ligt 60 km
van het resort ... we hadden eigenlijk eerder moeten tanken, maar geen pomp meer t bekennen voor onze laatste bestemming.
anne rijdt handig achter een taxi aan die voor ons de gaten in de weg aan t vermijden is.

nu op zoek naar wifi. We volgen maps.me en arriveren bij een officieel verkooppunt... wachten even , wachten nog even.. er is een soort van rij en een aardige Jongen legt ons in perfect Engels uit wie aan de beurt is. Hij is Engels docent , maar dat verdiende niet voldoende, nu kluste hij van alles bij elkaar en vond het wel even leuk om weer wat Engels te spreken.
ik wissel intussen bij de naastgelegen bank nog wat geld. Dat is op zich ook een interessante transactie waarbij bijna mijn hele paspoort wordt overgeschreven . En waar ik naartoe ga reis moet ook ingevuld worden. 1 piepklein schade plekje aan 1 biljet en deze wordt niet geaccepteerd .. alle biljetten worden 1 voor 1 uitvoerig bekeken en dan krijg ik mijn CUCs..
En hoeveel man daar bij de bank werkt, meerdere mensen achter 1 bureau met 1 stapel papier voor zich.
De wachtrij is intussen niet korter voor de wifi kaarten en we besluiten door t rijden ,
Rijden door paar leuke stadjes. Bij een wegversperring Parkeren we de auto langs de weg. Het is midden in een dorp en door een toeschietende Cubaan wordt ons vriendelijk uitgelegd dat het feest van de (tabaks) bloem wordt gevierd. En oh ja, 10 min hier vandaan weet hij ook een Plantage waar we naar toe kunnen, of hebben we zin in een leuk restaurant. Als duidelijk is dat we op doorreis zijn vraagt hij dan ook maar gewoon waar het om gaat. ' Heb j twee dollar voor me'? Ik zeg eerst nee, maar Heb nog een losse cuc in mijn zak. Die mag hij wel hebben. We gaan door.
Je kunt hier trouwens aan de beginletters op de kentekens zien wie er in de auto zit. T voor toeristen, B voor overheid, p voor locals dacht ik en dan heb j ook nog iets voor buitenlanders die hier wonen etc... los van het feit dat de huurauto's Chinese Geely s zijn of Peugeots , zijn toeristen er te makkelijk uit t halen .
Na een stuk snelweg ( daar heb j er hier niet veel van ) komen we bij de slagboom van las terraszas.
Prachtig hotel met uitzicht op het dorp. Dorp zelf ook grotendeels bestaande uit een verzameling van betonnen bunkers van woningen en per blok genummerd . T is vrijdagmiddag en we hangt wen uitgelaten sfeer in het dorp. En omdat we eindelijk een hotel met zwembad hebben willen we wel ff zwemmen... bouke en ik gaan vast ( als de regenbuien afgelopen zijn) op weg. We treffen een zwembad aan vol
drinkende en lallende Cubanen en de bierblikjes liggen all over the place... we houden het voor gezien.
Oh ja! Wifi kaarten in overvloed bij de receptie van het hotel. Weer ff contact met de
Buitenwereld.
Morgen komt Hidde !

• 12 Augustus 2017 - 18:08

Petra:

Zijn de Cubanen nog steeds niet weg, ze waren er ook toen wij er twee weken geleden waren. Dan zal de drank voorraad inmiddels ook wel op zijn.
    Lekker bij de paladars gaan eten meestal van beter kwaliteit.
    Veel plezier nog.