vinales - Reisverslag uit María la Gorda, Cuba van aahwb - WaarBenJij.nu vinales - Reisverslag uit María la Gorda, Cuba van aahwb - WaarBenJij.nu

vinales

Blijf op de hoogte en volg aahwb

09 Augustus 2017 | Cuba, María la Gorda

Maandag 7 aug
Prima ontbijt, Vers fruit , koffie/thee, brood/kaas en omelet of
Scrambled eggs.
Vandaag gaan we paardrijden. De toch van 3 uur wordt twee keer zo lang, maar het is top! Prachtige omgeving, prachtige tocht met stops bij tabaksplantage, koffieplantage en we gaan en stikdonkere grot in . In deze laatste hadden we eventueel ondergronds kunnen zwemmen.. maar water genoeg, de eerste tropische regenbuien vandaag! Het komt echt met bakken uit de lucht. We zijn tot op het hot toe nat ! Even terug naar de tabak.. best een interessant verhaal over het proces van tabaks plant zaadje tot sigaar. Dat is een behoorlijk atbeidsintensief proces met Veel stadia .. ook het rollen van een sigaar is een werk ! Dankzij de vertaling van paar leuke Franse meiden kunnen we alles goed volgen, al star Ik versteld wat we zelf al wel oppikken in t spaans verstaan.
De boeren hebben trouwens wel het land in bezit. Maar zijn wel verplicht tabak t planten. Doe I dat niet, dan nemen ze het land je wel af. 90%vd oogst moet ook verplicht tegen vaste prijs worden verkocht aan de staat, 10% voor eigen gebruik of interne verkoop.
De koffie plantage stelde niks voor ... slecht verhaal over koffie .. t ging vooral om het bijbehorende restaurantje ..
En Nederlanders kom je overal tegen, maar Wytse hoort zijn naam roepen en treft hier in the middle of nowewhere Abel aan, een oud voetbalmaatje...te toevallig .
Onder de modder keren we terug naar Casa. Superlief worden we opgevangen , schoenen worden gewassen dn we poetsen onszelf schoon , drinken en eten wat kleins in t dorp (met wifi) . Chillen een beetje en sluiten de dag af in den leuk restaurant met prachtig uitzicht niet paar kilometer buiten het dorp. BIj aankomst in Havana leuk Belgisch echtpaar ontmoet met dochter (18jr) , zitten nu dezelfde casa. Met hen samen de dag paardrijden gedaan en gezellig samen het diner.
Morgen door naar de west kust!

• 09 Augustus 2017 - 17:11

Carla:

Leuk om alles weer te lezen. Jammer van de chagrijnige mevrouw van de eerste overnachtingen, maar ja neem dan ook geen witte handdoeken voor gasten. Zo zie je maar weer maakt niet waar je verblijft, dan toch nog iemand tegen komen die he kent.

• 10 Augustus 2017 - 21:11

Petra:

Wat een leuke herkenbare verhalen.
    Geniet nog lekker verder van deze mooie reis. In Nederland spreken we snel af om onze ervaringen te delen.xxxxx