olifanten en jungle - Reisverslag uit Chang Klan, Thailand van aahwb - WaarBenJij.nu olifanten en jungle - Reisverslag uit Chang Klan, Thailand van aahwb - WaarBenJij.nu

olifanten en jungle

Blijf op de hoogte en volg aahwb

18 Juli 2013 | Thailand, Chang Klan

Familie de Jong-Zegwaard was letterlijk even twee dagen van de wereld.
we werden gisterochtend om half negen opgehaald voor onze tweedaagse trekking. lang van te voren is dit onderdeel door een aantal gezins leden als onbegrijpelijk en onnodig bestempeld. Maar de familie reisplanner was vanaf het begin af aan onvermurwbaar, dit onderdeel werd absoluut opgenomen in het reis programma.
Dit deel hebben we als groepsreis geboekt en dus haalden we nog 5 anderen op en vertrokken we in een soort overdekte pick up truck op weg naar de jungle. Tot halverweg de nacht was het nog wel even spannend of hidde mee kon of niet. Hij is echt even een paar dagen uit de running geweest. Ziek, zwak, moe, futloos. Het vooruitzicht van de tocht met olifanten motiveerde hem voldoende om echt wel graag mee te willen en dus vertrokken wij met t hele gezin.
Eerste stop was de toeristenpolitie.. we moesten voor deze trip kopieën inleveren van ons paspoort en deze werden een voor een voorgelezen door de Thaise politieman! Wel grappig hoe hij onze namen voorlas. Ons werd op het hart gedrukt dat als er iets aan de hand was, ellende ontstond of noem maar op dat we de toeristen politie moesten bellen. Fijn , behalve dan we geen bereik hier hebben. En moeten we deze zorg nu als bezorgdheid en aardig van thailand beschouwen of zijn er geregeld voorvallen en zijn de waarschuwingen noodzakelijk ? Dat werd ons niet duidelijk. Een paar van onze kids denken sowieso al dat zij in een land als dit ontvoerd gaan worden... Maar wij laten ons niet allemaal door dit soort ideologieën beïnvloeden. We gaan moedig voorwaarts .
Volgende stop de waterval Mork fa. Grote waterval , en we konden eronder zwemmen! Leuk. Hidde spaarde nog even zijn energie, de rest ging er in. Leuke foto's gemaakt en net op tijd, de eerste tropische regenbui van de dag viel neer, maar gelukkig gingen wij weer door naar de volgende stop. Goede timing van de bui. Tijd om te lunchen. Ergens langs de weg een fried Rice genuttigd. ( gelukkig houden ze overal rekening met niet spicy voor ons soort mensen)! Op naar Pong duead, natuurgebied met heetwater bronnen. Kokend water spat daar uit de aarde. Blijft overal ter wereld waar je dit ziet een fenomeen.
Vanaf hier de rugzakken op , met voor ieder een zwemvest erbij.
Die laatste pas nodig op de tweede dag. We gaan te voet verder en laten de toch al schaars bewoonde omgeving nog verder achter ons en duiken de jungle in langs smalle, dichtbegroeide paden. Na een half uurtje begint het al te gieten en moeten we de niet al te charmante regen poncho s uit de tas te voorschijn halen. Gelukkig lopen we er alle tien zo bij, dat scheelt. Bouke en ik hebben al vast de eerste bloedzuiger te pakken... Brrr.
Maar we lopen door... in de regen. T is warm dus de regen koelt ook wel wat af en het is qua temperatuur goed te doen. Na ruim een uur komen we in het eerste kleine dorpje. Een uur lijkt kort maar het is al best aanpoten omdat we flink omhoog moeten lopen. Na even korte rustpauze en flink wat water bijtanken lopen we door. We passeren simpele bamboe huizen en krijgen een goede indruk van het leven in dit gebied, Hidde houdt het goed vol en blijft steeds bij de kopgroep lopen. A en A behoren vanaf nu bij de achterhoede! Prima positie vinden wij.
De volgende etappe doen we met kleine tussen pauzes in ruim drie uur... Veel omhoog wat erg vermoeiend is maar als we dan eindelijk boven op de berg staan wel een adembenemend uitzicht geeft. Het blijft met bakken uit de lucht vallen, af en toe wat minder maar meer dan genoeg om de rest van het pad echt glad te maken en het is met elke stap oppassen waar je staat. Best inspanned. Bij de afdalingen leek het alsof we door een kleine rivier liepen, de regen veroorzaakte deze stroom..
Na een tijdje kregen we een bamboe stok van de gidsen die zij voor ons in het bos kapte. Dit gaf echt noodzakelijke steun en hou vast . De jongens dartelden iets handiger rond en hadden wat minder last van de gladde en slipperige omstandigheden... Maar.... Ze konden zich vooral niet voorstellen dat wij dit avontuur vrijwillig waren aangegaan, en boven alles... Dat we daar ook nog voor hebben betaald...
Ik heb onderweg nog wel een slang voorbij zien glippen... Ook best even een klein adrenaline momentje.
Rond zes uur arriveren we bij ons onderkomen van deze nacht. Een grote bamboehut staat op ons te wachten... Weinig luxe dit keer. Een klamboe, een dun matrasje, een soort hard kussen en een dekentje... Niet erg fris allemaal, maar dit ging om de ervaring. Een vriendelijke familie ontvangt ons in hun simpele onderkomen. Dit bestaat uit een paar bamboe hutten en een keuken. Prachtig gelegen aan de rivier. Wij krijgen een rijstmaaltijd aangeboden met verse ananas. Prima!
Als het langzaam donker wordt (half acht)!zien we de familie afhaken en op diverse plekken in slaap vallen. Wij westerlingen zijn nog lang niet moe om die tijd . Zelfs niet na deze inspannende dag. Een van onze gidsen weet ons, ondanks z n beperkte engels, te vermaken met een paar grappige spelletjes. Hij pakte er de waterketel bij...was je af in het spel dan veegde hij met z'n vinger over het roet van de ketel en pats opmje gezicht. Al gauw zat ons internationale gezelschap vol met roet tekeningen op het gezicht bij kaarslicht te schateren... We hadden een topavond... Toen kwam het moment van de waarheid... We moesten toch het toilet bezoeken... ( sommige mannen konden natuurlijk gewoon in t bos..) t viel gelukkig wel mee, maar t blijft een uitdaging om gehurkt te zitten en te richten .
Onder de klamboe en op het matras.. Allemaal op de bamboe ondergrond. Dachten we dat kamperen al soms wat primitief is, luxe vergeleken met deze situatie. Zodra iemand zich omdraaide veerde de hele bamboe vloer mee... En je kan je toch niet aan de gedachte onttrekken dat er tussen de kieren door ook beesten nar boven kunnen kruipen....
Het viel ons allemaal mee en de meesten hebben toch redelijk geslapen! Ook ondanks de herrie die de rimboe voortbrengt... Krekels maken lawaai zeg..wat een herrie! Niks stilte hier.
Om acht uur ontbijt... Gelukkig geen rijst. Had wel prima geweest, maar ook lekker, Speciaal voor ons getoast brood (op het vuur ) en roerei!
Wat we nog die avond ervoor niet hadden gezien( gek dat we t over het hoofd zagen) ... Er stonden twee olifanten in de "tuin" .. Van onze familie! En met deze vervolgde wij onze tocht. Eerst mochten de twee uitgebreid badderen in de rivier en werden daarna opgezadeld voor ons. Anne en Hidde op de ene en bouke , wytse en ik op de tweede. De andere helft van de groep stapte op de bamboe vlot die al klaar lag voor huis.
Wat een unieke ervaring om langs de rivier en er middendoor te mogen zitten op dit enorme beest. Wij hadden paar banaantjes mee en om de haverklap kwam de snuivende slurf naar achter een banaantje vragen...
Gezellig sjokkend en schommelend eindigde onze tocht op de plek waar de andere helft van de groep met de vlotten ons opwachtte. Zij op de olifanten en wij op het vlot. Nu hebben wij best al watersporten beleefd , maar dit was weer ff wat anders. Een lang vlot van bamboe gemaakt en met drie bamboestokken als 'punterstokken' . En we moesten allemaal staan en dus evenwicht bewaren.. Best een avontuur en ook niet ongevaarlijk door soms ruige stroomversnellingen. Een keer gingen we te schuin en dreigde ons vlot te zinken... Allemaal overboord en het weer 'Vlot' getrokken! na ruim twee uur varen kwamen we bij jet eindpunt... Lunch ... Noedels dit keer. Een welkome afwisseling op de rijst . Lekker!!
We rijden in twee uur terug naar chiang mai en weten niet hoe snel we onder de douche moeten! Lekker opgefrist gaan we begin van de avond eten bij the teak. Een half Duits/Thais restaurant. Heerlijk even schnitzels, pizza en spareribs...
Biertje en wijntje erbij , helemaal top! We maken een wandeling over de night bazar, a en a laten nog even een lekkere voet massage doen en de dag is zo ongeveer voorbij... Moe... Maar wat een belevenis... We hadden het niet willen missen. Heel, heel erg bijzonder.

• 17 Juli 2013 - 21:21

Alexandra:

Ik zeg RESPECT! Zie graag de foto's later! X

• 18 Juli 2013 - 12:05

Fokke:

Zie voor het eerst foto's van die spoorweg..... Doet me meer dan ik had gedacht.

En wat een leuk tijgertje: als ie nou ook nog had kunnen bewegen...., maar dat was voltooid verleden tijd voor het arme dier. Wel zo prettig, eigenlijk!

En wat zien jullie er allemaal goed en goed doorvoed uit! Heerlijk! Geniet! En weet, dat wij een keer in jullie voetsporen hopen te treden, aldaar.

LVO

• 18 Juli 2013 - 18:09

Cor:

Het klinkt allemaal heel avontuurlijk, fantastisch om dit met je familie te kunnen dien.
    Wij genieten met jullie mee, maar dan vanuit de luid stoel.
    Veel plezier!

• 20 Juli 2013 - 13:28

Martijn:

Klinkt allemaal erg leuk en avontuurlijk. Jammer alleen van de regen. Lijkt ero,dat deze (gelukkig) in thailand blijft hangen. Wij zijn vandaag in laos aangekomen, tot nu toe beperkt de regen zich tot 1 bui van een half uur. Laten we hopen dat het zo blijft.
    Gisteren bij CVK wezen fietsen in bangkok, de ochtend tour van 7 tot 12. Dit na aanleiding van jullie verslag. Was zeer geslaagd en idd een aanrader om te gaan doen.
    Groet, pmts