Cultureel dagje - Reisverslag uit Kalibaru, Indonesië van aahwb - WaarBenJij.nu Cultureel dagje - Reisverslag uit Kalibaru, Indonesië van aahwb - WaarBenJij.nu

Cultureel dagje

Blijf op de hoogte en volg aahwb

04 Augustus 2012 | Indonesië, Kalibaru

we begonnen de dag met een heerlijke Nasi goreng gemaakt door onze hulp in huishouden Ilo. we hadden de nasi nog niet eens op en de chauffeur stond alweer voor de deur want vandaag gingen we door Bali rondtoeren.
we kwamen onderweg naar Ubud de eerste zilverfabriekjes tegen waar ze alles met de hand maken we hebben geleerd dat zilver wat ze hier maken 95% uit puurzilver bestaat en de andere 5% uit koper om het hard te maken. Dit zilverfabriekje was erg duur en dat wist onze chauffeur dus we reden door naar het volgende zilverfabriekje daar was het veel drukker omdat onze chauffeur niet de enige was die wist dat het hier goedkoper was en het idee precies het zelfde als bij dat andere fabriekje.
Daar heeft Anja nog een ring gekocht.
We reden door naar een van de weinige traditionele Bali huizen op dit eiland de bewoners zijn zo aardig om dit open te stellen voor toeristen om een indruk te krijgen hoe mensen hier leven. Je kon daar goed zien hoe mensen slapen koken offers maken enz. Je kon ook een vrijwillige donatie achterlaten wat wel zo sociaal was.
We waren in de buurt van Ubud waar we naar een tempel gingen. En ja we moesten weer zo’n jurk aan (sarong’s noemen ze die) we liepen de tempel in daar stond een tempel op een terein met allemaal vlaggen, parasollen,doeken met vakjes onze chauffeur die zelf hindoeist was en heel veel te vertellen wist over de cultuur en over zijn geloof legde onze uit dat al die kleuren en doeken betekenissen hadden, wij dachten gewoon dat het versiering was maar alles heeft wel een betekenis zoals, een vlag met zwarte en witte blokjes staat voor de balans van goed en kwaad of man vrouw links rechts enz.
we dachten dat het na deze tempel al ophield maar in de hoek was nog een klein deurtje, daarachter kwamen we weer een nieuwe verrassing tegen overal weer kleine offertjes maar ook hele grote offers zoals een varkenskop nagemaakt met spek met daarboven 3 meter hoge versiering helemaal van spek dat zag er heel mooi uit.
bij de traditionele Bali huisjes zagen we al hanen in een kooitje die werden gebruikt voor het hanen vechten (wat erg populair is in deze omgeving) Wytse en ik (Hidde) wouden dat wel een keer zien, en toevallig als wij bij de tempel zijn horen we allemaal geschreeuw mensen die met geld zwaaien en daartussen 2 mensen met een haan, er werd een mesje aan hun poot vast gebonden en ze lieten de hanen los…. het was wel zielig om te zien. Even rond lopen (Anne loopt zoals gewoonlijk achterop of heel ver van ons vandaag om foto’s te maken wat soms een eeuwigheid duurt… dan maakt die opeens 20 foto’s van een fiets in een hokje..! maar na de vakantie zijn we heel blij dat hij de foto’s heeft gemaakt) Anne loopt naar ons toe en zegt dat verderop nog meer hanengevechten zijn dus daar hebben we ook nog een gevecht gezien dat eindigen in gelijkspel omdat de hanen te zwak waren om nog verder te vechten..
Er moet natuurlijk ook gegeten worden en dat hebben we gedaan bij een restaurantje midden op de rijstvelden! Het duurde alleen heel erg lang we hebben een half uur gewacht op een drankje maar het gaat hier in dit land allemaal een stukje langzamer.
Na het eten gingen we onderweg naar een holi water tempel we gingen door een dorpje waar allemaal hout kunstwerken worden gemaakt die we langs de weg weer terug zien.
aangekomen bij de holi water tempel moesten we weer een sarong om en liepen we naar de waterbron naast de waterbron was een ceremonie bezig waar we even naar gekeken hebben.
onze chauffeur/gids heeft ons daar weer allemaal dingen verteld.
daarna gingen we naar de ‘fonteintjes’ er waren ongeveer 20 fonteintjes en elk fonteintje heeft een betekenis de 12de brengt ongeluk de mensen die zich daar waste sloegen de 12de dus over.
wij hebben daar zelf nog even ons gezicht gewassen. Het water was heel erg fijn en je huid werd er heel zacht door.
We reden door naar Monkey forest een zoort van apenheul alleen lopen hier alle apen los (de apenheul van vroeger) bij de ingang stond een vrouw bananen te kopen die je dan aan de apen kon geven dat vonden we niet zo nodig dus we liepen door toen we eenmaal apen zagen wouden we toch wel wat bananen voeren dus ik (Hidde) ben terug gerend en heb een tros bananen gekocht ik gaf de tros bananen aan Anja de begeleiders zeiden 1 banaan per aap maar die apen zijn niet dom
Anja probeert een banaan aan een aap te geven en dat vond die niet genoeg dus de aap rent op Anja af en probeert de tros bananen helemaal te pakken. niet gelukt! Maar achter Anja stond ook een aap en die trok wel de hele tros bananen uit haar handen die had dus ongeveer 10 banaantjes voor zichzelf..
Bouke is ook nog aangevallen door een aap die rende achter hem aan en probeerden z’n been te pakken.
We waren op de terug weg Anja en Anne wouden nog naar een traditionele dans daar hebben we nog gekeken ik vond het niet heel leuk totdat iemand met zijn blote voeten een vlam van ongeveer net zo hoog als zijn heupen ging proberen te doven!
Het was al het einde van de dag toen hebben we nog heel lekker gegeten vooral de toetjes waren heel erg lekker!

Hidde

• 04 Augustus 2012 - 08:17

Itty:

Hoi Hidde (en de rest),
    Wat een prachig verslag heb jij geschreven.
    Nasi, voor ontbijt, dat lokt me niet zo maar en eigen chauffeur tezamen met de kokkin lijkt me wel wat.
    Hanengevecht, nee dat lijkt me niks , apen die om bananen vechten is toch veel leuker.
    Groet van jullie tante.

• 04 Augustus 2012 - 11:11

Carla:

Hidde wat een mooi verslag, ik zie het helemaal voor me. Jullie allemaal in een jurk.
    De hanengevechten lijkt me niks (zielig). Zo zie je maar weer hoe slim die apen zijn
    om toch aan de bananen te komen. Volgens mij als jullie terug zijn eten jullie een
    jaar lang geen nasi meer. Gelukkig is Bouke niet gewond geraakt door de aap.
    Hoe is het afgelopen met de muis?

• 04 Augustus 2012 - 14:33

Klinkt allemaal herkenbaar, ik ben ook een keer door een aap aangevallen in Ubud. Sindsdien vind ik apen niet meer zo leuk. Vandaag hebben wij ook onze eerste apen gezien, alleen deze waren nog een stuk verder weg (wij zaten in een boot in een natuurgebied). Hebbenjullie ook nog meegedaan met het wedden op de hanen? Daar gaat het daar uiteindelijk om. Het is wel zielig om te zien, maar toch ook wel weer leuk aangezien het iets is wat daar voor de mensen heel belangrijk is.

• 04 Augustus 2012 - 17:00

itty: dankjewel!!
    Carla: dankjewel, de muis is gevangen!!
    endendijk: we hebben niet gewed aleen maar even gekeken. (:

• 04 Augustus 2012 - 22:54

Opa:

Prachtig verslag Hidde, wat beleven jullie veel en dat op één dag. Ik houd het kort want het is hier al laat,.Misschien kan ik nog wel even doorgeven dat de neven- en nichtendag naar Terschelling vervroegd is naar @ september. De boot heeft na 4 sept. een andere dienstregeling Groeten aan jullie allen van ons beiden.

• 05 Augustus 2012 - 11:41

Sjoukje:

Tante tiny is weer bij gelezen. Ze moest af en toe grinniken. Veel plezier nog. Sj

• 05 Augustus 2012 - 15:21

Jan:

Bedankt voor de felicitatie AAHWB. Prettige voortzetting van de vakantie

• 05 Augustus 2012 - 20:55

Alexandra:

Geweldig verhaal Hidde! Vooral dat stukje over je vader is heel herkenbaar....ik wil ook altijd overal foto's van maken terwijl de rest van de familie staat te wachten... En inderdaad, achteraf is het wel heel leuk om ze te hebben! En vooral van zo'n mooe reis! Ik ben ook hel benieuwd naar jullie verhalen/foto's straks!

• 07 Augustus 2012 - 17:59

Dankuwel wel opa!